skype versus skype-static vraagje

Y P yellow.penguin op edpnet.be
Do Apr 24 06:50:24 UTC 2008

On Tue, Apr 22, 2008 at 07:45:14PM +0200, Nico Veenkamp wrote:

> Skype staat niet in de repositories. Zie
> https://help.ubuntu.com/community/Skype

Ooooops! inderdaad, zit in de Medibuntu repo.

> Voor zover ik weet betekend dit dat de dynamische versie gebruik maakt
> van bepaalde los te installeren libraries, voor zover deze al niet
> aanwezig zijn.
We hebben de dynamische geknomen, heeft geen extra dependences
geïnstalleerd, is dus normaal in orde, anders zou er iets meekomen vermoed
ik?!

>De statische versie heeft alle extra informatie al mee
> gecompileerd.
>
> Voor de werking hoeft het geen verschil te maken. Heeft echter een
> library een nieuwere versie dan hoef je voor de dynamische versie alleen
> de library te updaten en moet je voor de statische versie het hele
> pakket, met daarin de nieuwe library versie gecompileerd, weer
> downloaden en installeren.

Dit verklaard waarom ik ooit een binary realplayer had die plots niet meer
werkte, zonder dat je dan begrijpt waarom; en omdat het een binary is kun je
enkel speculeren (en zelfs niet via ldd zien) daat het om een ontbrekende
lib gaat.

Dank voor de xtra info.

Y P