Wine-vraagje

Vincent imnotb op gmail.com
Zo Apr 20 09:23:25 UTC 2008

On 4/20/08, Y P <yellow.penguin op edpnet.be> wrote:

> Hallo,
>
> gisteren op pc van vriendin pakket Wine geïnstalleerd;
> maar ik heb er vragen bij:
>
> - ik dacht hier te hebben gelezen dat je iets moest configureren, we
> hebben
> nogthans niets geconfigureerd en notepad ofzo die mee komen werkten
> perfect
> zonder meer: de readme heeft het dus enkel over zelf te compilen versie?
> of
> heb ik het mis?

k heb het nooit hoeven configureren - wellicht dat dat nodig is als je
programma's die je, met een dual-boot, onder Windows hebt geinstalleerd,
maar bij het installeren van nieuwe programma's vanuit Wine heb ik het nooit
nodig gehad.

- we heben gemerkt dat hij zijn drive_c en windows/ onder ~/.wine/
> installeert? heeft dat belang dat je een symlink op je bureau plaatst of
> volstaat het bij een exe te zeggen dat je het met Wine wilt openen?

Volgens mij kun je een installer gewoon met Wine openen, en wanneer hij dan
vraagt of hij wat in het menu en op je desktop moet plaatsen kun je dat
gewoon aan vinken en dan zou het moeten werken. En anders kun je natuurlijk
altijd achteraf nog een symlink maken :)

- bij installatie van iets waarvan je niet weet of het rommel is, waar zet
> hij zijn installatie ene kan het makkelijk worden opgeruimd?

Dat gaat gewoon net als bij Windows, maar dan dus onder ~/.wine . Je zult
waarschijnlijk dezelfde problemen hebben met het volledig verwijderen als op
Windows (ik weet niet wat dat precies inhoudt, want ik gebruik al heel lang
geen Windows meer, maar zelf heb ik onder Wine "Total Uninstall 4"
geinstalleerd, wat ik heb gevonden toen ik zocht op een programma om Windows
programma's goed te verwijderen).

Meer tips en NL doc indien bestaat, steeds welkom.

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/wine/

Nota: 't is meer als experiment bedoeld voor zij bij Ubuntu de Feisty
> repository van het net halen; maar ik heb me al laten zeggen dat je
> evengoed
> een XP onder Virtualbox of Qemu kunt installeren, en dat dat veel beter
> is?

Dit kan ik even niet volgen...

Y       Y

--