FW: update-probleem

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Ma Apr 7 11:22:57 UTC 2008

On Mon, 07 Apr 2008, J.Kuijsten wrote:

> Ik heb dit geprobeerd met het terminal-commando, maar dan verschijnt de
> boodschap dat dit slechts mogelijk is als beheerder. Volgens mij ben ik
> de beheerder want bij 'gebruikers en groepen' en mijn account heb ik
> alle rechten.

Nee, je hebt _rechten om beheerder te worden_, dat is iets anders :)

Het verschil is dat je al je programma's als "gewone gebruiker" draait,
en voor beheerderstaken een wachtwoord nodig is. Een eventueel
virus/malware-programma dat dus ECHT slechte dingen zou willen doen
(anders dan _jouw_ account leeggooien, op zich al erg natuurlijk, maar
niet zo erg als de hele machine overnemen), moet dus OOK om je
wachtwoord vragen als het beheerdersrechten wil, en daar zul je dan
(hoop ik) niet op ingaan :)

De oplossing: typ in de terminal:
    sudo dpkg --configure -a

(sudo is een programma dat om je wachtwoord vraagt en rechten geeft;
dpkg is de "package manager"; zie "man sudo" en "man dpkg" (ook in een
terminal) voor meer informatie)