menu-item wijzigen (Was: Re: In grub browservoorrang wijzigen)

Matthijs ten Kate ubuntu op tenkate.net
Do Sep 20 21:50:21 UTC 2007

> Het bovenstaande heb ik uitgevoerd en met succes. Hartelijk dank voor
> de tip.

Graag gedaan, blij dat het werkt :)

> Vraag: In mijn menu van ubuntu staat onder "toepassingen" ,
> "hulpmiddelen" het programma GNOME Commander. Dat start wel als ik
> erop klik, maar er mee (be)werken lukt niet, omdat sudo niet
> meegegeven wordt als ik via het menu klik. Kan ik dat ergens in het
> systeem regelen?

Als je met de rechtermuisknop op 'Toepassingen' klikt, verschijnt er een
menuutje met daarin als 2e optie 'Menu's bewerken'.
Klik dan op 'Hulpmiddelen' en klik dan rechts met de rechtermuisknop op
'GNOME Commander'. Kies 'Eigenschappen'. Er verschijnt nu een venster
met de eigenschappen van GNOME Commander. Pas wat achter
'Opdrachtregel:' staat als volgt aan:

gksu gnome-commander

Als je hierna het venster sluit en GNOME commander opnieuw start, zul je
je wachtwoord moeten invoeren en zal het programma met root-rechten
worden opgestart (wees dus voorzichtig!). Je kunt dit ook zien aan het
feit dat het programma nu als beginmap /root/ heeft in plaats
van /home/[jouwnaam]/.

Je zou hier ook een nieuw item van kunnen maken zodat je GNOME commander
ook nog zonder root-rechten kan starten, maar dit is iets meer werk.

Succes,

Matthijs