installatie blind troubleshooten

Amedee Van Gasse amedee op amedee.be
Do Sep 20 11:19:25 UTC 2007

Hallo,

Mijn schoonbroer heeft zich een Aldi-pc gekocht (waarschijnlijk Medion),
met één of andere "Vista" (mij onbekend) voorgeladen, met recovery op een
verborgen partitie (geen installatie-cd). Hij heeft geen breedband
internet, dus heeft hij me gevraagd om hem een vers Ubuntu-schijfje te
bezorgen (zijn letterlijke vraag: "kan je voor een cd zorgen met de
laatste versie van linux").

Enkele dagen geleden heeft hij met mijn echtgenote gebeld (ik was niet
thuis), en zij heeft het mij doorverteld, dus ik weet het maar via-via. Na
de installatie van Ubuntu, kan hij "Vista" niet meer opstarten.

Vanavond ben ik thuis en gaat hij mij bellen, en dan ga ik blind
troubleshooten. Ik ben niet goed vertrouwd met een standaard installatie
van Ubuntu, ik heb voor mezelf altijd de alternate install gebruikt
omwille van raid. Ik weet dus niet goed wat de install doet: wordt
standaard de volledige schijf gebruikt, of wordt het standaard een
multiboot?

Als hij mij straks belt, wat kan dan in volgorde van waarschijnlijkheid de
oorzaak van het probleem zijn? Ik ga hem in ieder geval de configuratie
van grub laten voorlezen, en de uitvoer van sudo fdisk -l.

Groetjes,

--
Amedee