rechten probleem

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Za Sep 8 10:04:44 UTC 2007

On Sat, 08 Sep 2007, Peter Klaassen wrote:

> hoe kan dat en hoe kan in 1 klap de rechten in media/windows weer op
> mijn eigen inlog naam zetten?

Met chown. Waarschijnlijk iets als (als root):

# chown -R jeusername /pad/wat/je/wilt/veranderen

(maar zie 'man chown' voor meer details en om te kijken of dit wel
goed is!).

Aanpassen van readonly-heid kan ongeveer zo (wederom als root, en
wederom even in de manpage kijken voor je begint!)

# chmod -R u+w /pad/wat/je/wilt/veranderen

> En hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurd?

Als je nog eens 'cp' doet, opgeven dat je niet de gebruikersinfo wilt
mee-kopieren, of als "jezelf" (niet-root) kopieren, zodat het alleen
maar onder jouw naam geschreven KAN worden.

Het heeft te maken met de '-p' (of -a, die allerlei opties aanzet,
waaronder deze) optie. Je wilt precies het omgekeerde: --no-preserve=all
Dit staat uitgelegd in 'man cp' (bij de -p optie)