BIOS resetten (was: Re: live-cd opstarten met grub.)

Jeroen van Splunder jeroen op vansplunder.net
Di Okt 30 19:02:21 UTC 2007

Op zondag 28-10-2007 om 10:55 uur [tijdzone +0100], schreef H. van Dijk:
> Ik was zaterdag op de zeer succesvolle en goed georganiseerde release
> party. Had een laptop meegenomen van iemand met de belofte dat er vast
> wel iemand een oplossing zou weten voor zijn problemen. Wat nog niet
> helemaal is opgelost is hetvolgende.
> Er staat een gebroken xubuntu edgy op hoewel ie meldt dat alles okee is.
> Ik wil gutsy installeren maar de cd start niet op en de bios is locked
> met onbekend ww.

Een makkelijke oplossing is om te proberen de BIOS-instellingen terug te
zetten naar de fabrieksstandaard. Dit kan je als volgt doen: schroef de
kast open (eerst het netsnoer losmaken natuurlijk!) en zoek op het
moederbord naar een platte ronde batterij, ongeveer 1,5 cm in diameter.
(Ik geloof dat het een knoopbatterij heet). Deze kan je (met wat
gepruts) eruit halen. Wacht 10 seconden, doe de batterij terug en zet de
computer weer aan. Als het goed is staat de BIOS nu weer op de
standaardinstellingen (en is het wachtwoord dus weg).

-- Jeroen van Splunder