rippen van nummers op lp's

Martijn Vermaat martijn op vermaat.name
Za Okt 27 21:18:46 UTC 2007

Op donderdag 25-10-2007 om 11:28 uur [tijdzone +0200], schreef Peter
Klaassen:
> Ik moet honderden lp's rippen.
>
> Ik ben nu een tulp verbinding met de line out van mijn versterker naar
> de line in van de audio kaart.

Als ik er even vanuit ga dat je van plan bent je platencollectie om te
zetten naar digitaal formaat heb ik een simpele tip:

Begin er niet aan dit te doen door alle LP's handmatig te rippen op de
computer. Behalve dat dit een enorm tijdrovende klus is, zal de
kwaliteit enorm tegenvallen vergeleken met digitale versies (eventueel
geremasterd) zoals ze tegenwoordig verkrijgbaar zijn op CD.

In plaats daarvan raad ik je aan een filesharing programma als aMule of
een bittorrent client te installeren en daarmee de muziek te downloaden
(door een ander geript van CD).

Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland is het downloaden van
muziek legaal (wat jij doet met de definitie van 'filesharing' moet je
verder zelf weten; normaal gesproken verzorg je dan ook uploads). Nu
zijn er veel legale vormen van downloaden waar ethisch gezien vragen bij
gesteld kunnen worden, maar als jij de muziek in het verleden
aangeschaft hebt op LP zou ik er geen gewetensbezwaren meer bij hebben.

--
Martijn Vermaat

martijn op vermaat.name
http://martijn.vermaat.name/