gusty - sata

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Okt 19 14:11:52 UTC 2007

Op vrijdag 19 oktober 2007, schreef Jan Claeys:
> Op vrijdag 19-10-2007 om 13:44 uur [tijdzone +0200], schreef Jaap
>
> Woldringh:
>
> Downloaden kan op een andere PC gebeurt zijn,

Inderdaad :)

> of op dezelfde maar met
> een vast IP ingesteld (Ubuntu vraagt daar vziw niet om tijdens de
> installatie).

Ik heb een vast IP (van de provider), maar nooit problemen op dit punt met het
installeren en het ophalen van noodzakelijke bestanden (zoals de
taalbestanden). Het is zo een van die dingen die Ubuntu vanaf het begin
(Warty) goed deed, heel anders dan de vorige distributies waar ik mee heb
geƫxperimenteerd, zoals RedHat, Fedora, Mandrake. Daar moest ik na de
installatie altijd handmatig de boel instellen voordat ik toegang kon krijgen
tot het internet. (En ook in Windows trouwens, toen ik dat nog had, en
toegang kreeg tot het internet via een proxy server).
Mogelijk dat die distributies het nu ook goed doen.
Kortom: een vast IP is geen probleem. En inderdaad: Ubuntu vraagt er bij de
installatie niet naar.

En met NAT krijgt de computer achter de router met DHCP een adres, mocht je
dit bedoelen. (ik begin langzamerhand steeds meer de overtuiging te krijgen
dat dat zo is...maar het staat er niet). Dit kan je na de installatie
veranderen naar een vast adres, indien gewenst, zoals je na de installatie
nog van allerlei aanpassingen kunt doen.

> --
> Jan Claeys

Groeten,

Jaap Woldringh