synchronisatie netwerkbestanden

Dennis van Dok dvandok op quicknet.nl
Ma Okt 15 22:05:57 UTC 2007

Hans Renting schreef:
> Ik durf het haast niet te vragen...

Kom, kom, we bijten niet ;-)

> Na ruim 10 jaar Windows heb ik in een dolle bui Ubuntu geinstalleerd op
> mijn laptop. En ik snap er niks van! Ja, alles wat op windows lijkt lukt
> wel, klikken en hoppekee, het werkt. Maar nu wil ik onderweg op mijn
> laptop off-line kunnen werken aan de bestanden die ik op mijn (Windows)
> computer thuis heb staan. En natuurlijk ook synchroniseren als ik thuis
> ben. Ik lees dat "rsync" het zou moeten kunnen.

Dat vind ik al heel wat, je bent op de goede weg hoor!

> Nou, ik heb Komparator en Crusader en Grsync geinstalleerd, maar ik snap
> er helemaal niks van.
> In mijn "bestandsbeheer" kan ik naar de (Windows) netwerkmap, maar in
> die programma's kan ik die locatie niet opgeven.

Dat is het gevolg van de nog wat rammelende integratie van deze
software. 'Bestandsbeheer' en 'Grsync' hebben niet echt een
gemeenschappelijke basis, dus je verwarring is begrijpelijk.

Om met Windowsnetwerken te kunnen kletsen moet je software SMB kunnen
praten. Grsync kan dat *niet*, voor zover ik kan zien.

De meest kansrijke manier om een soort synchronisatie te doen van
Windows naar je laptop is met smbclient. Dit is een
commandoregelprogramma (denk DOS) dus je begint met het openen van een
Terminal.

Kies Toepassingen | Hulpmiddelen | Terminalvenster

De volgende opdrachtregel moet je overnemen, met invulling van de juiste
gegevens:

smbclient //<windows-machine>/<share-naam> "<je windows password>" -Tc -
 | tar x

(LET OP: het moet op één regel. De emailsoftware maakt er twee regels van.)

Als het commando werkt, kun je dit opnemen in een script zodat je het
niet steeds hoeft in te tikken.

Laat maar weten (op de lijst) of het wat doet.

Succes,

Dennis van Dok