installeren 7.10

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Di Nov 27 02:25:02 UTC 2007

Op maandag 26-11-2007 om 20:53 uur [tijdzone +0100], schreef Johan
Schilstra:
> Laptops worden tegenwoordig vaak met 2 of 3 partities geleverd vanwege
> system restore.
> Ik loop dan tegen de 4 partities max aan van een laptop als ik ubuntu
> wil installeren. want 3 + minimaal 2 = 5.

Je kan Ubuntu ook in logische partities binnen een uitgebreide partitie
installeren.

> Laptops worden veel gebruikt met wireless aansluiting. Deze vindt de
> live cd niet automatisch: je moet je netwerk een ligt duwtje geven.

Bij mij wordt dat wel automatisch gevonden, wat moest je doen om die te
laten werken?

>  Het probleem is dat als je de live cd boot en geen netwerk verbinding
> maakt maar meteen overgaat tot installatie de update manager van slag
> raakt:
> deze denkt dat het systeem up to date is terwijl er nog 88 updates te
> installeren zijn.
>
> je kan daarna b.v. de flashplayer-nonfree niet meer installeren.
> dus altijd installeren met werkende netwerkverbinding!!!!!!!

Als je geen netwerkverbinding hebt tijdens de installatie, kan er geen
server gevonden worden om vanaf te installeren/updaten.  je kan dat
echter makkelijk zelf achteraf instellen via Systeem --> Beheer -->
Softwarebronnen.

> in de specs zou minimaal een agp kaart moeten staan om veel gedoe voor
> te wezen. Ik ben met oudere systemen aan de slag geweest maar dan kan
> je met isa of eisa video kaarten  veel ellende krijgen.

ISA-kaarten kunnen inderdaad een probleem zijn soms (die vertellen zelf
namelijk niet "wat" ze zijn, dus zijn ze moeilijker te detecteren), maar
PCI-kaarten zouden ook gewoon moeten werken (AGP is overigens gewoon een
soort PCI met een snellere bus).

--
Jan Claeys