Schermresolutie

Nico Veenkamp nico op veenkamp.nl
Vr Nov 23 16:33:54 UTC 2007

Joop,

<quote> Joop B. Buker</quote>
> Weer een newbie met vragen:

Geen probleem. Brand maar los. ;)

> Hoewel ik heel lang een cd met 6.06 in huis had is het werken ermee er
> steeds niet van gekomen,

[...]

Ik raad je ten eerste aan om de iso van Ubuntu 7.10 te downloaden en te
branden. We zijn inmiddels weer een anderhalf jaar verder en op veel
punten is sterke vooruitgang geboekt.

> De eerste problemen waar ik tegenaan loop (ik zal de komende tijd
> waarschijnlijk wel met meer vragen komen) betreft de resolutie van mijn
> scherm.
> Ik gebruik een KVM-switch en als ik die tussen de ubuntu-pc en mijn
> scherm zet, dan heeft ubuntu de scherm instelling 640x480 en er worden
> geen andere opties aangeboden, zodat ik niet een andere resolutie kan
> kiezen. Als ik het scherm rechtstreeks verbind met de pc dan krijg ik
> wel keuzemogelijkheden en kan ik wel 1024x768 kiezen.
> Hoe krijg ik die keuze mogelijkheden ook als ik mijn KVM-switch gebruik?

Ik gebruik zelf ook een KVM switch om te kunnen switchen tussen mijn
server en mijn desktopcomputer. Beiden draaien Ubuntu. Wat ik zelf merk is
dat wanneer ik mijn desktop start en op dat moment zit te werken op mijn
server, ik inderdaad een lage resolutie zie op mijn desktop, die ik niet
kan wijzigen.

Start ik mijn desktop op, wanneer de KVM switch ook naar de
desktopcomputer kijkt dan krijg ik wel de juiste scherminstelling.
Klaarblijkelijk kan Ubuntu bij het opstarten, niet altijd via de KVM, de
juiste instellingen van het beeldscherm doorkrijgen. Oplossing heb ik er
overigens niet voor.

Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet (OSSFI)
T: 06-53193353
E: nico op veenkamp.nl
W: http://www.ossfi.nl
weblog: http://www.ossfi.nl/drupal