is er software data-analyse ?

Gerard G.Meulen op net.HCC.nl
Zo Nov 18 16:41:29 UTC 2007

medeleden
Sinds een paar maanden ben ik over van W-xp naar Ubuntu 7.1
Ik heb er wel tijd ingestoken, maar ik ben nu erg enthousiast.
Het office-pakket heeft voor mij meer dan genoeg mogelijkheden.
Het enige wat ik mis is een mogelijkheid om van een data-matrix
waarvan elke tegel een record is, tellingen te maken
per kolom (variabele) en ook kruistabellen.
In een spreadsheet gaat dat moeizaam, onder windows draait b.v.
een statistisch pakket als spss. Een dergelijk pakket kan dat heel simpel.
Al die andere mogelijkheden van zo'n pakket tgebruik je meestal niet.
Wie heeft een aanwijzing ?