cdrom device probleem

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Di Nov 6 22:42:24 UTC 2007

On Tue, 06 Nov 2007, Y P wrote:

> Hoi,
>
> ik ben vandaag bij een nieuwe Ubuntera geweest die al een paar weken een
> probleem heeft dat ze geen CDs kan branden onder Ubuntu Feisty;
> de fstab regels mbt /dev/scd? waren inverted, maar ook in /dev zijn de
> koppelingen raar.
>
> Ik heb er het volgende van gemaakt maar toch blijft het dat ze nog steeds
> geen CD kan branden; ik kan echt niet meer volgen..... :
>
> root op ubuntu:/tmp# grep scd /etc/fstab
> /dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

> [...]

Je kunt hier het beste vanaf blijven. Als Ubuntu vindt dat ze zo moeten
heten, dan moeten ze zo heten.

Check 'lshal' voor meer details over wat de mogelijkheden van de devices
zijn.

En vergeet niet dat de grafische Cd-brand-applicaties bijna allemaal
naar HAL kijken voor deze informatie, en dus altijd netjes de goede
drive te pakken krijgen.

Devicenamen voor CD's gebruik ik zelden nog, nu alles automatisch
gemount en gebrand wordt.