windows

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Ma Nov 5 14:08:20 UTC 2007

Op maandag 5 november 2007, schreef Vincent:

> Ten eerste: programma's die voor Windows zijn geschreven en niet voor
> Ubuntu zullen niet werken op Ubuntu.
>
> Dat gezegd hebbende, het is toch wel mogelijk veel Windows programma's te
> draaien met behulp van Wine, zie:
> http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/wine/

Als aanvulling op het juiste advies van Vincent:

Mocht wine nog niet zijn geïnstalleerd, dan kun je dit gemakkelijk met behulp
van Synaptic installeren.

Nog makkelijker, maar dan moet je je schroom voor het tekstscherm overwinnen,
als die er is) :

sudo apt-get install wine

waarna om je wachtwoord (waarmee je inlogt, ik neem even aan dat je de enige,
of de hoofdgebruiker, bent) wordt gevraagd. Binnen de kortste keren staat
wine op je computer en vraag je je af wat er nou zo gebruiksvriendelijk is
aan dat andere besturingssysteem :)

In het tekstscherm kun je ook eenvoudig nagaan of wine al is geïnstalleerd:

man wine

Als wine is geïnstalleerd krijg je een, wellicht wat te uitvoerige en
technische, uitleg hoe wine te gebruiken.

Helaas werkt niet elk Windowsprogramma met wine, maar toch wel verrassend
veel.

Overigens vind je in Synaptic wellicht andere programma's die je kunt
gebruiken in plaats van die Windowsgevalletjes. Keuze uit 23000+ programma's
hier. Sommige zijn niet zo veel bijzonders en zwaar beta, en andere zijn top.
Grabbelton.

Jaap