meer snelheid op oude pc met ubuntu (en opera)

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Nov 2 09:16:16 UTC 2007

Op vrijdag 2 november 2007, schreef J.H.Labots op lumc.nl:
> L.S.
>

> is het ubuntu gebruiken even belastend voor je geheugen/ processor als xp
> of heeft mijn oude amd k6 PC er wel voordeel van?
> zo overweeg ik ook opera te gebruiken i.p.v. firefox omdat dit ook lichter
> zou zijn. KLopt dit?

Weet ik niet. Maar zie mijn volgende reactie.

> het mij dus vooral om wat sneller te kunnen internetten en wat office erk
> te doen op een oude pc.
> wat adviseert u dan?

Belangrijk is de hoeveelheid werkgeheugen die je hebt.

Ik heb een 500 MHz AMD-K6 processor, op een van mijn computers, met 512 MiB
werkgeheugen, en daarop draait Ubuntu goed genoeg. Geen wonder van snelheid,
maar voor de genoemde taken meer dan snel genoeg. Voor internetten is zelfs
de snelste computer afhankelijk van de snelheid van de servers. Net zoals je
met een Ferrari nooit harder kan rijden dan 120 km/h (in Nederland) :), en er
net zo hard mee stil staat in de file als de rest van het klootjesvolk.

> werkt ubuntu sneller op een geheel schone pc of net zo snel als hij geboot
> wordt op een eigen partitie (naast bijv. XP)
> hij staat nu als dual boot en ik heb niet het idee dat alles veel sneller
> gaat dan met xp.

Volgens mij maakt dit niets uit.

> ik hoop snel en reactie te ontvangen.
> alvast bedankt.
>

> Met vriendelijke groet,
> Jan Hendrik Labots

Maar je kunt ook gebruik maken van de suggestie om Xubuntu te proberen. Daar
wordt een lichtere desktop gebruikt. Maar nodig lijkt mij dat niet.

Groeten,

Jaap