gebroken pakketten

Wilbert Claessens wclaessens op pansign.nl
Di mei 1 12:48:37 UTC 2007

Goedemorgen,

We hebben hier een Umbunto server staan die met name als fileserver
is ingericht.
Als nieuwe automatiseerder ben ik eigenlijk zonder kennis (zelf en
niet op papier van voorganger) van deze machine en umbuntu tegen
onderstaand probleem aangelopen.

Na het updaten van een aantal softwareupdates heb ik het probleem dat
er gebroken pakketten zijn.
Het betreft Samba en Swat.
Als ik deze probeer te herstellen krijg ik onderstaande melding:

"E: /var/cache/apt/archives/samba_3.0.22-1ubuntu3.2_i386.deb:
subproces nieuw pre-removal script gaf een foutwaarde 102 terug"

Op dit moment kan ik daarom ook geen andere updates meer bekijken of
uitvoeren:

admin op fileking:/var/lib/dpkg$ sudo apt-get install -f
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11
Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is
another process using it?

Enig idee hoe ik dit moet oplossen?

Met vriendelijke groet,

Wilbert Claessens