2 vragen

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Zo Mrt 18 10:11:50 UTC 2007

Op zondag 18 maart 2007 10:46, schreef Vincent:

> Ik Ubuntu wordt je voor alles wat je als root zou moeten doen om je
> wachtwoord gevraagd, dit om te voorkomen dat mensen constant als root
> ingelogd blijven. Je kunt (hoewel zeer sterk afgeraden) inloggen als root
> met "sudo su" maar, zoals ik al zei, dit is niet aangeraden.

Ik wil graag nog een korte toelichting geven op dit overigens juiste antwoord.
Rekening houdende met het gegeven dat voor de OP dit geheel nieuw is.
Om te voorkomen dat iemand, al of niet zonder dat hij/zij zich ervan bewust
is, steeds als root werkt, gebruik je met Ubuntu het sudo-mechanisme als je
iets als root moet doen. Dit is veiliger omdat als root je veel schade kunt
doen aan je systeem, plus om het lastiger te maken voor CRackers om je
systeem over te nemen, zoals dat bij Windows zo (relatief hoor) eenvoudig
kan.

Daarom, als gewone gebruiker, waarvan de naam en het wachtwoord tijdens de
installatie zijn opgegeven, als je een opdracht moet geven die alleen root
kan geven, dan doe je (in een terminal of na Alt+F2 (geloof ik, ik doe dit
zelf nooit (uit gewoonte ))):

sudo  <naam opdracht>

waarna om je wachtwoord wordt gevraagd.

Herhaal je dit binnen een aantal minuten (15?) dan hoef je dit wachtwoord niet
steeds te geven, omdat het anders erg vervelend kan worden.

Jaap