windows-schijf beschrijfbaar?

Amedee Van Gasse amedee op amedee.be
Di Mrt 6 21:20:22 UTC 2007

On di, 2007-03-06 at 17:13 +0100, Pieter Wichers wrote:
> LS.
>
> Ik heb een vraagje, mijn Ubuntu edgy staat in dual-boot met Windows XP
> Nou zou ik graag willen schrijven naar C: en D: die gemount zijn in /media/
> Probleem is dat ik de rechten niet kan veranderen van alleen-lezen ook
> niet als root in Nautilus.
> Zijn de rechten van deze schijven uberhaupt te veranderen?

Ik heb dit staan in /etc/fstab: (stukjes geknipt)

amedee op saruman:~$ cat /etc/fstab
#
<pass>

# /dev/sdc1 - Windows XP (NTFS)
UUID=983052703052557A /media/sdc1     ntfs-fuse
user,rw,noatime,auto,gid=1001,umask=0002,nls=utf8 0       0

Wat je dus moet doen:
1. ntfs-fuse installeren
2. een nieuwe groep ntfs aanmaken, noteer de gid van deze groep (in mijn
geval 1001)
3. /etc/fstab aanpassen zoals hierboven. In de plaats van een UUID kan
je uiteraard ook de notatie /dev/hda1 (of /dev/sda1) gebruiken.
4. steek de gewenste users (jezelf dus) in de groep ntfs.

That's it! De NTFS-partitie wordt bij mij read/write gemount van bij het
booten.
Om dit te activeren zonder reboot:
sudo umount -a && sudo mount -a
Negeer gerust eventuele meldingen. ;-)

> Is het verder ook mogelijk om vanuit windows het bestandssysteem van
> ubuntu te zien/veranderen?

Installeer de Ext2 IFS-driver:
http://www.fs-driver.org/

Met beide drivers, zowel ntfs-fuse als Ext2 IFS, moet je opletten in het
geval van stroomuitval: je moet dan in het ándere besturingssysteem een
schijfcontrole doen, anders heb je narigheden. Dus schijfcontrole van
NTFS in Windows wanneer Linux uitvalt, en e2fsck in Linux wanneer
Windows uitvalt.
Gebruik dit ook best alleen maar voor occasioneel lezen en eventueel
beperkt schrijven, maar doe er geen "heavy duty" spul mee. Het is
namelijk niet allemaal even stabiel als we van andere Linux software
gewoon zijn. ;-)

--
Amedee Van Gasse <amedee op amedee.be>