Je of u?

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Zo Jun 10 11:32:15 UTC 2007

Op zondag 10 juni 2007, schreef Vincent:
> Misschien een domme vraag, maar gebruiken we bij Nederlandse vertalingen
> "je" of "u"?
>
> Bedankt,

Is beslist geen domme vraag, maar getuigt ervan dat je hierover nadenkt!
Domme vragen bestaan niet.

Bij KDE is het de gewoonte om zoveel mogelijk u (kleine letter) te gebruiken.
Maar het kan natuurlijk gebeuren dat je weet dat degene die je aanspreekt
jeugdig is, en dan is het aanspreken met u een beetje vreemd. Dan gebruik ik
zelf altijd je. Bijvoorbeeld in sommige educatieve programma's in kdeedu.
Maar in die gedeelten die voor een eventuele begeleider zijn bestemd, over
bijvoorbeeld de instellingen, daar gebruik ik weer u.

Hoe de afspraken zijn bij Gnome moet een Gnomer maar uitleggen.

Als iemand van 104 jaar (grondtal noem ik niet, maar die moet groter zijn dan
4 :) ) vind ik de moderne trend om (in Nederland) iedereen maar lukraak met
je aan te spreken niet getuigen van enig respect of goede opvoeding.

Jaap