Booleaanse operatoren (was: Re: Vertaling Tor Applet)

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Jun 8 15:40:30 UTC 2007

Op vrijdag 08 juni 2007, schreef Amedee Van Gasse:

> Ook belangrijk: Binas is enkel bekend in .nl, vziw.
> In .be kennen we dit niet (denk ik). Net zoals begrippen als havo-vwo
> totaal vreemd zijn voor ons.

Ja. Ik weet bijvoorbeeld niet precies wat een regentaat is. Vreemd is dat
eigenlijk.

> Ik heb wel nog ergens thuis in een kartonnen doos een "Formularium"
> liggen. dat is een boekje vol met formules voor wiskunde, fysica en
> chemie, waarbij wiskunde de hoofbrok is. Ik meen me te herinneren dat er
> iets in staat van boolse/booleaanse logica. Ik weet niet of dit een
> "officieel" informatieboek is, maar ik zie regelmatig nog een aantal
> studiegenoten van toen uit de wiskunderichting, en ik wil bij hen wel eens
> informeren.

OK

> In ieder geval: let op bij vertalingen dat je niet vertaalt naar een
> typisch Nederlandse of een typisch Belgische/Vlaamse context.

Daar heb je volkomen gelijk in.
Mijn neiging is om de Nederlandse context aan te houden, die ken ik het beste.
Als daar Belgisch (Vlaams) commentaar op is, moeten we een verstandig
compromis vinden. Om je mijn mening te geven: ik vind het Vlaamse
(wiskunde)onderwijs minstens gelijkwaardig aan het Nederlandse.

In dit verband zou ik dan gewoon het algemeen bekende AND, OR enzovoorts
aanhouden. 100% van degenen die deze begrippen met kennis gebruiken kennen
die als zodanig. En NOT is heel wat duidelijker dan INVERTOR (ik weet nu nog
niet eens helemaal zeker of met INVERTOR wel NOT wordt bedoeld!!)

:)

Jaap