Consumentenbond en Ubuntu

H. van Dijk dijkvan op hccnet.nl
Do Jul 26 12:07:10 UTC 2007

On do, 2007-07-26 at 09:19 +0100, ubuntu-nl-request op lists.ubuntu.com
wrote:

> To: ubuntu-nl op lists.ubuntu.com

> 4

............geschikt is voor de doorsnee computergebruiker. Dat hebben
we vaker gehoord. Een test en een rondje langs
> De
> de

Bedankt voor de reacties. Ik zal ze ter harte nemen. T.a.v. haperden
app. is mijn reaxtie dat er alleen maar een cd-tje overboord is (geef
dat door) als de installatie niet lukt. (En probeer dan een volgend
cd-tje of conludeer dat je pech hebt en er altijd nog Windows of andere
pc's zijn.)

Verder geen antwoord gehad op deze vragen:
>  Zal ik een stukje opstellen dat Ubuntu-nl
> namens
Ik wil deze twee leden vragen om alvast de test op te vragen.

Ps. Zoeken met "Consumentenbond en Ubuntu" levert aardige resultaten op
(forum en deze brief:

Eigenlijk zou ik lekker weekend gaan vieren maar ik moet toch even iets
kwijt, tussendoor want hier zakt mij de broek werkelijk van af. Wat wil
het geval..

Bijna een maand geleden had ik het hier over een e-mail die ik naar de
consumentenbond had verstuurd. Eigenlijk had ik al niet meer op antwoord
gerekend maar tot mijn verbazing ontving ik vandaag van de eindredacteur
van  de Consumentengids,  het volgende bericht:

"Geachte heer Bethlehem,

Ik dank u hartelijk voor de betrokkenheid bij onze organisatie en voor
uw waardevolle suggestie.

De Consumentenbond behartigt de belangen van zijn leden, en test wat de
leden graag willen.

De pc met Windows is momenteel het meest verkocht, ondanks de nadelen.
Over die nadelen en over de voordelen van andere platforms publiceren
wij af en toe. Dat neemt niet weg dat wij gehouden zijn de leden te
informeren over wat zij het liefst willen gaan kopen. En dat wij het
geld van de leden niet kunnen uitgeven aan tests van en publicaties over
apparaten en software waar zij geen interesse in hebben. Het is echter
voor een zo evenwichtig mogelijk beeld van de markt en de mogelijkheden
noodzakelijk dat wij het ook over die andere apparaten en programma’s
hebben, om de verschillen te laten zien. Dan kan ieder voor zich de
beste keus maken.

De Consumentengids is een blad voor een groot publiek. Veel mensen zien
er tegenop om zelf een ander besturingssysteem te installeren en veel
tijd te besteden aan speciale programma’s, anders dan die van Microsoft.
In ons doelgroeptijdschrift Digitaalgids wordt vaker aandacht besteed
aan het niet-Microsoft-gebeuren."

Volgens de consumentenbond hebben ze dus getest dat mensen een computer
met Windows willen. Ik ben erg benieuwd naar deze testresultaten en zal
de resultaten eens opvragen. Maar ik denk eigenlijk dat dit onderzoek
niet bestaat en dat de bond uit het simpele feit dat mensen een computer
met Windows kopen, concludeert dat dit dus het bewijs is, dat mensen dat
willen. Zouden ze echt zo naief zijn?

Nee, blijkt even later want dan zeggen ze dat mensen er tegenop zien om
zelf een ander besturingssysteem te installeren en veel tijd te besteden
aan speciale programma’s anders dan die van Microsoft. Dat mag dan best
waar zijn maar de bond vindt het kennelijk dood normaal dat in de
detailhandel sprake is van koppelverkoop en dat een computer zonder
besturingssysteem of met een alternatief, zoals Linux nauwelijks wordt
aangeboden. Niet het ontbreken van vraag is dan ook de meest voor de
hand liggende reden dat er geen aanbod is - want zo tevreden zijn de
meeste Windows gebruikers niet- maar de onbekendheid met het feit dat
een computer Windows nergens voor nodig heeft.

De consumentenbond legt zich dus zonder meer neer bij het monopolie van
Microsoft en accepteert dit als een gegeven. Nou, niet helemaal want in
de Digitaalgids wordt vaker aandacht besteed aan het niet
Micorosoft-gebeuren. Het niet Microsoft-gebeuren…het moet toch niet veel
gekker worden in deze wereld!

PS:
Inmiddels is in ieder geval wel Windows Vista uit de categorie
Electronica op de voorpagina van de Bond verdwenen! Dat vonden ze zelf
toch blijkbaar ook iets te gek worden..

PS2:
Resultaat van dit bericht zal wel weer zijn dat ik nu nog vaker gevonden
wordt op "Windows Vista" "zucht.."