vakantie + Ubuntu-laptop + wi-fi/hotspot/internet

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Za Jul 7 14:53:10 UTC 2007

Op zaterdag 07-07-2007 om 16:08 uur [tijdzone +0200], schreef Y P:
> subject is al duidelijk, 't is een beetje wat ik graag wil doen:
> 't is de eerste jaar dat we een laptopje van Dell 100mHz met Feisty erop
> mee nemen op hotel.
> Ze hebbben daar naar het schijnt een samenwerking met Belgacom, maar omdat
> dit wifi-gedoe echt nieuw is voor ons, had ik graag willen weten:
>
> - wat heb ik in m'n laptop nodig? bv. extra pcmcia wifi kaart? dewelke? en
> liefst eentje die met Ubuntu geen probleem geeft...

Als er geen in je laptop zit zal je dat nodig hebben ja (ik gok dat die
niet ingebouwd zal zijn in zo'n oude laptop, en dat er ook geen USB in
zal zitten, dan blijft enkel PCMCIA/PC Card over).

> - de hotspots, zijn die providergebonden, of kun je zo gratis op het net?

Als ze van Belgacom zijn zullen ze wel betalend zijn; voor sommige
BC-klanten zal het wel inbegrepen zijn in hun andere abonnementen.

> - moet ik een tijdelijke (betalend dan) login en pas van het hotel krijgen?
> of hoe werkt dat? (onze ISP heeft zelf geen aansluitpunten)

Normaal kom je met een browser automatisch op de login-pagina, waar je
ook voor abonnementen (meestal minimaal 1 maand) of tijdsgebonden
toegang kan betalen.  Misschien kan het ook via het hotel, dat zal je
hen zelf moeten vragen.

Je kan ook eens kijken of er in de buurt van je hotel geen gratis
hotspot is, voor hotspots in de Benelux kan je zoeken op
<http://www.hotspotsvinden.nl/>.

--
Jan Claeys