floppydisk / cdrom

Ep eplm op chello.nl
Ma Jan 22 10:28:17 UTC 2007

Beste mensen ik ben een volslagen beginneling in lunix en heb uit nieuwsgierigheid onlangs xubuntu geinstalleerd op een P2-350mhz pc. Inmiddels heb ik  aardig wat in het OS rond gekeken maar het lukt me niet om een floppy of cdrom te bekijken. Als ik in bestandsbeheer in de map media met rechts op de map floppy of cdrom klik en naar eigenschappen ga zie ik bij volume hdb1 vermeld staan en de nog beschikbare vrije ruimte op deze harde schijf. Is dit niet vreemd? Op het tabblad toestemmingen staat in brandende tekst als eigenaar, root, vermeld terwijl alle opties in gedoofde tekst staan. In de Terminal heb ik in de map media de lijst opgevraagd met de toevoeging -l  De permissie voor overige gebruikers is r-x  Om wat te proberen heb ik met het commando sudo chmod bij floppy0 alle gebruikers +w ingegeven. De wijziging is wel doorgevoerd  in de Terminal maar in het grafische deel van bestandsbeheer is geen verandering opgetreden en de inhoud van de floppy krijg ik ook nog steeds niet te zien ondanks dat ik de map foppy wel kan openen.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik een floppy of cdrom aansturen?
Met vriendelijke groet, evert.