irc client

Siegfried De Bie s.de.bie op gmail.com
Wo Jan 3 13:11:14 UTC 2007

Op woensdag 03-01-2007 om 01:54 uur [tijdzone +0100], schreef Ton
Muller:

> de mooiste client is irssi
> staat ook in de packages.
> veel themes en plugins voor te krijgen.
>
> ik draai irssi met screen op een standalone doos via ssh.
> werkt perfect.

Euhm je installeert pressies dingen verkeerd in ubuntu. (niet echt op de
ubuntu manier)
Bij de meeste linux distributies word er gewerkt met een
pakketbeheersysteem.  Als je aanduid ik wil dat programma hebben dan
gaat het pakketbeheersysteem dit downloaden en installeren.  Maar dit is
nog niet alles, als er zich een security bug in de software zou bevinden
dan zal het pakketbeheersysteem vragen of hij de upgrade moet
installeren.  (allemaal automatisch)
De pakketten worden trouwens van de officiële ubuntu bronnen gedownload,
zo loop je niet de kans dat je een virus download ofzow.

Normaal voeg je eerst multiverse en universe repo's toe. Hier staat
extra software in, welke onderhouden word door de community.
https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto hier is een wiki

Ik gebruik meestal onder gnome xchat-gnome.
Als je dit nu wil installeren ga je naar toepassingen > installeren
verwijderen.  Zoek naar xchat-gnome, vink het aan en druk op toepassen.
En ubuntu doet de rest.
Voor kde zou je het programma konversation kunnen gebruiken omdat dit
beter in het kde geheel past.

@ Ton muller ik draai ook soms via screen irssi maar ik vind dit voor
iemand die pas ubuntu heeft geïnstalleerd toch iets te hoog gegrepen.

MVG
Siegfried