server hardware

Patrick Coeman patrick.coeman op 171.be
Do Feb 15 22:09:49 UTC 2007

Ben hier nu aant experimenteren met een Intel S3000AH monoprocessor
serverbordje met een Xeon 3000 bord (voorlopig met een C2D E6600, ik zit
te wachten op enkele Xeon 3000 processors). Heb er 2 sata HD's aan
hangen maar heb gekozen voor mirroring via het os. Volgens de specs moet
dat bord ook 0 en 1 toelaten maar moet er nog eens tijd voor vinden. Ik
zit hier nu met te spelen om uit te testen of het vlotter data tussen
schijven versast en tussen sata en usb disks dan oplossingen met een
Intel 965 chipset. En ja dat gaat vlotter. Verdre hebben die bordjes een
hoop voor mij overbodige hardware niet aan boord zoals een printerpoort,
en een hoop sloten. Heb er alleen een ouwe pci videokaart ingestoken
omdat de onboard ATI ES1000 ruzie maakt met Ubuntu 6.06/.10 en 7.04.
Onder Debian wordt ze wel herkend maar staat de kleurdiepte te hoog (24b
ipv 16b) en dat is dus zo aan te passen. Maar tis een server bordje en
eigenlijk geen desktop bord. Z'n grote broer (de S3000AHV geloof ik) is
meer geschikt om er een werkstationetje van te maken dan dit bord (PCIe
x16, etc).