root

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Ma Feb 5 18:05:46 UTC 2007

On Mon, 05 Feb 2007, rowan Bloemhof wrote:

> en het is ook niet mogelijk om als root in x inteloggen

Dat wil je al helemaal niet! Dan is het veel te makkelijk om je systeem
om zeep te helpen, en om alle beveiliging te omzeilen. Niet dat er
momenteel veel virussen zijn, maar je weet maar nooit wat er in de
toekomst gebeurt. En 1 verkeerde map verwijderen en je systeem start
niet meer op.

Je kunt je root-account het beste gebruiken om even kort een commando
uit te voeren (systeembeheer), en de rest gewoon als 'jezelf' doen. Dit
is ook de werkwijze waar sudo het meest geschikt voor is.

Oh. En je vraag staat beantwoord achter die link.