root paswoord

Leo Coomans leo.coomans op gmail.com
Do Feb 1 09:55:56 UTC 2007

Ik ben een nieuwe Ubuntu-gebruiker.
Bij de installatie van Ubuntu 6.06 LTS werd mij gevraagd een gebruiker aan
te maken en dat deed ik.
Nu heb ik voor een aantal activiteiten het root-paswoord nodig, maar ik heb
dit op geen enkel ogenblik moeten opgeven.
Wanneer ik tracht via "su root" in te loggen wordt mij een paswoord
gevraagd.
Normaal zou ik met mijn gebruikers-wachtwoord moeten kunnen inloggen, maar
ik krijg een "Authentication failure" boodschap.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik toch als root kan
inloggen? Ook admin en een blanco paswoord leverden niets op.
Alvast bedankt.