Onderwerp : uitschakelen 3d desktop via console

Auteur : Warren Head
E-mail : warrenhead op gmail.com
Datum : Zo Dec 9 10:20:59 GMT 2007

Op 08-12-07 heeft Martijn van de Streek <martijn op foodfight.org> het volgende
geschreven:

> andere
>
> Nee, ik bedoel "Zie je wel het scherm waar je kunt inloggen?" :)
>
> Werkt de "Rescue mode" wel? (die kun je kiezen in het 1e menu bij het
> opstarten, mogelijk moet je daarvoor eerst op escape drukken)
>
> Zo ja, dan kun je op de prompt die je daar krijgt het volgende doen:
> mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
>
> Dat zorgt ervoor dat de grafische omgeving (X) geen configuratiebestand
> meer kan vinden (het heet niet meer zoals'ie verwacht dat't heet), en
> dan zou hij een goede gok moeten doen.
>
> Martijn
> [...]
(op zich hoef je daarvoor niet naar de rescue mode, je kan het conf bestand
weggooien en daarna de draaiende xserver herstarten met Ctrl+Alt+Bksp)
Dit werkt helaas niet, iets met ongedefinieerde busid's voor het
framebuffer.
Ik weet niet of dat normaal is, het zou kunnen komen doordat ik een
breedbeeld scherm op die machine heb aangesloten.

Maar goed, ik heb iets anders geprobeerd. Ik heb de "nv" driver vervangen
door "vesa" in xorg.conf.
Nu kan ik tenminste weer iets zien en Gnome gebruiken.
En daar houdt het weer even mee op. Meer tijd om aan die machine te prutsen
heb ik helaas niet meer.
Wel bedankt voor de moeite!
Grt, Warren