Onderwerp : na installeren van ubuntu en rebooten van de pc==== grub error 21------pc nu in reparatie. mooi is dat

Auteur : Warren Head
E-mail : warrenhead op gmail.com
Datum : Za Dec 8 15:49:22 GMT 2007

Op 30-11-07 heeft Jrlmailing <jrlmailing op gmail.com> het volgende geschreven:

> wait

> Om je xp terug te kunnen gebruiken:
>
> Heel simpel: Je doet de XP cd erin, start de Recovery Console op (druk
> op R in het menu van de installdisc van XP) en typt het volgende: fixmbr
> en vervolgens typ je fixboot daarna is grub verwijderd en kun je XP erop
> zetten ;)
>
> Mocht 'ie de originele XP disc niet willen lezen kun je een
> reddingsfloppy aanmaken op elke willekeurige Windows XP computer en
> daarmee de bovenstaande FixMBR en FixBoot opdrachten uitvoeren.
>
> --
> [...]

Ik weet niet in hoeverre je bekend met grub?
En daarom ook niet in hoeverre je hebt proberen uit te vissen wat de error
betekende?
Wellicht is deze informatie nog handig voor je om een keer door te lezen.
http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html

In het kort; de error die je van grub hebt gekregen betekent dat een drive
identificatie waarde die grub ergens leest niet voorkomt in de lijst van
namen die grub kan krijgen van het bios.
Of de naam in je /boot/grub/menu.lst bestand nu fout was, of dat die
hardware niet langer door het bios gedetecteerd werd zijn natuurlijk twee
verschillende mogelijke oorzaken.

Kijk, aan de hand van de foutmelding in de handleiding kan ik niet helemaal
afleiden of error 21 nu voorkomt in stage1, 1.5, of stage2. En dat is
jammer.
Maar goed, wat je kunt doen de volgende keer, is gebruiken maken van de grub
console, voor zover je die kreeg. Zoja, dan was het geen grub stage 1 of 1.5
error.
Wat je kunt doen met de grub console staat ook weer beschreven in de
handleiding.
Als je de console niet kreeg, dan heb je wellicht grub geinstalleerd in
meerdere locaties op je schijven, waardoor de configuratie niet langer
klopt. Kan gebeuren.
Zoja, dan is het handig om aan de lijst door te geven wat er bij het booten
precies wel en niet gebeurt, hoe je schijven eruit zien (partities, master
slave, sata, raid), waar je grub geinstalleerd hebt, etcetera.

Succes bij de volgende poging!
Grt, Warren