Onderwerp : Samsung CLP-300

Auteur : Jan Claeys
E-mail : ubuntu op janc.be
Datum : Za Dec 1 04:59:19 GMT 2007

Op vrijdag 30-11-2007 om 23:02 uur [tijdzone +0100], schreef Dennis van
Dok:
> Ik schreef een tijdje terug over mijn plan een compacte DELL
> kleurenlaser aan te schaffen. Uiteindelijk heb ik toch maar gekozen
> voor Samsung CLP-300. Vrijdag besteld bij Central Point, maandag in
> huis.

Ik heb zelf een Samsung ML-1610, zeer tevreden over die hardware, en
zeker voor die prijs.

> De bijgeleverde CD met o.a. de uitnodigende tekst 'Linux drivers' deed
> vermoeden dat Samsung werkelijk iets aan Linux ondersteuning doet.
>
> Vergeet deze CD maar, die allerlei nare grafische software
> installeert; vergeet ook de software die je bij Samsung kan
> downloaden; deze drivers doen alléén raster dus teksten komen er
> beroerd uit.

Persoonlijk heb ik na het bekijken van het installatie-script voor de
meegeleverde driver die bij m'n ML-1610 zat besloten om enkel de driver
er uit te peuteren en die manueel op de juiste plaats te kopiëren.  Een
script dat zonder pardon de bestaande configuratie van eventuele andere
(soms) aangesloten printers weggooit vond ik er niet zo erg betrouwbaar
uit zien...  ;-)

Ondertussen gebruik ik de 'splix' driver (die zou in de toekomst ook
jouw printer moeten ondersteunen, begrijp ik?).

> Het beste doe je eraan de hint bij openprinting.org[1] op te volgen.
> De driver foo2qpld [2] is de beste keuze.

Die hints opvolgen is meestal het beste.

Normaal zou Ubuntu ook automatisch een goede driver moeten voorstellen
trouwens?

--
Jan Claeys