vraag aan Hr.kaarsemaker

Matthijs ten Kate ubuntu op tenkate.net
Wo Aug 22 21:53:21 UTC 2007

Geachte heer v.d. Elshout,

Gelukkig is Dennis Kaarsemaker niet de enige die problemen kan oplossen,
dus sta mij toe u een helpende hand te bieden.
Het probleem dat u ervaart is redelijk simpel op te lossen, mits u uw
gebruikersnaam nog weet:

1) Zet uw computer aan en druk, nog voordat het Ubuntu opstartscherm
verschijnt, op [Esc] (de toets links bovenin uw toetsenbord).
2) Kies uit het lijstje dat verschijnt (ziet er een beetje uit als een
ouderwets DOS scherm) met de pijltjestoetsen voor de regel waarachter
staat '(recovery mode)'
3) Als u deze geselecteerd heeft, drukt u op [Enter], Ubuntu start nu op
in 'veilige modus'.
Er zal nu een boel tekst voorbij vliegen, dit is normaal.
Uiteindelijk belandt u in de 'prompt' (een DOS-achtig scherm met
knipperende cursor).
4) Typ hier volgende in:

passwd [uw gebruikersnaam]

...waarbij u de vierkante haken niet moet intypen en de tekst tussen
deze twee vierkante haken vervangt door uw gebruikersnaam.
5) Druk op [Enter]
Het systeem vraagt nu om een nieuw wachtwoord voor deze gebruiker.
6) Typ uw nieuwe wachtwoord (de oude mag ook) in, en sluit af met
[Enter]. Het systeem zal niets weergeven terwijl u typt, dit is normaal.
7) Typ uw wachtwoord nogmaals in (let erop dat dit echt dezelfde is,
anders blijft het systeem net zolang deze vraag herhalen tot u hetzelfde
wachtwoord heeft ingevoerd als bij stap 6) en sluit wederom af met
[Enter].
Het systeem zal nu melden dat het wachtwoord met succes is aangepast.
8) Start nu uw systeem opnieuw op door het volgende in te typen:

reboot

9) Sluit weer af met een druk op [Enter]
Het systeem zal nu opnieuw opstarten en als alles goed is gegaan kunt u
nu weer inloggen met het nieuwe wachtwoord.

Mochten er nog onduidelijkheden zitten in bovenstaand verhaal, laat het
me/ons weten.

Succes,

Matthijs

Op woensdag 22-08-2007 om 12:22 uur [tijdzone +0200], schreef
W.v.d.Elshout: