Onderwerp : UTF-8 probleem

Auteur : coos de jong
E-mail : jadejong op xs4all.nl
Datum : Ma Aug 20 12:05:10 BST 2007

Dag,

Ik zit met hetzelfde probleem als YP. Muziekbestanden met accenten (Of
umlauten ed)openen niet in Ubuntu. Ze worden zelfs niet herkent! Om deze
reden kan ik het prachtige muziekprogramma Amarok, of Audacity, niet
gebruiken op de laptop. Noodgedwongen richt ik mij weer tot Microsoft xp!

Hernoemen is geen optie, want 1000 bestanden hernoemen is geen doen! En
iedere keer als ik weer een cd in mijn externe schijf laadt worden
automatisch de gegevens geladen vanuit internet (freedb. org) Ondoenlijk
deze gegevens te hernoemen.

Wat mij bevreemd is, dat blijkbaar de gebruikers uit de landen (Frankrijk,
Spanje, Duitsland, Denemarken om er een paar te noemen) die deze tekens in
hun dagelijkse taalgebruik hebben zitten, deze klacht niet hebben. Hebben
zij een andere Ubuntu dan wij in nederland? Zo ja, is het misschien
mogelijk hun tekenset (Welke) ipv onze utf-8 als vaste tekenset in te
stellen?

Overigens, Ubuntu werkt zo langzamerhand veel prettiger dan xp! Aleen het
niet kunnen gebruiken van accentfiles weerhoudt mij er van reclame te
maken voor Ubuntu.

Dank voor de aandacht,

Coos