Beeldscherm

WarrenHead warrenhead op gmail.com
Ma Aug 13 18:25:05 UTC 2007

id2565 schreef:
> Beste Ubuntu vriend,
>

> Gisteren avond heb ik UBUNTU Feisty Fawn gedownload en vanaf CD gestart.
> Ziet er prachtig uit, vele aanvullende software bijgesloten, machtig!!
>
> Ik heb echter op dit moment één vraag: mijn desktop is niet beeldvullend!
> Ik heb een notebook met een schermresolutie > 1024 en een GeForece
> videokaart.
> Wat is hieraan te doen?
>
> In afwachting van je reactie verblijf ik,
>
> met vriendelijke groet,
>

> Theo Kapoen

Hoi Theo,

Dat klinkt als zwarte randen rondom ofzo?
Misschien helpt het inderdaad om je resolutie te wijzigen, anders zijn
het wat ingewikkeldere beeldscherm instellingen die gewijzigd moeten
worden.

Overigens is het de bedoeling dat een moderne laptop doodgewoon verteld
aan het systeem wat hij maximaal aankan en zou je geen enkel probleem
moeten hebben. Maar goed.

De resolutie die je scherm gebruikt staat beschreven in 1 enkel
bestandje, namelijk:
/etc/X11/xorg.conf

Dit kan je aanpassen met een teksteditor, mits je de root rechten
daarvoor gebruikt.

Zoek een stukje tekst op dat hier ongeveer op lijkt:

Section "Screen"
         Identifier "Default Screen"
         Device     "ATI_Acceleration"
         Monitor    "E2200WS"
         DefaultDepth     24
         SubSection "Display"
                 Depth     24
                 Modes    "1680x1050" "1280x1024" "1152x864" "1024x768"
"800x600" "640x480"
         EndSubSection
EndSection

De regel over de modes is waar je een hogere resolutie bij kan zetten,
van rechts naar links. Aangezien ik een 22-inch scherm heb, is 1680x1050
wat mijn scherm maximaal aankan.

Als je een hogere resolutie hebt toegevoegd, sluit het bestandje dan en
druk daarna gelijktijdig op Ctrl,Alt en Backspace. Je scherm word zwart
en de Xserver wordt opnieuw geinitialiseerd, waardoor jouw verandering
wordt opgemerkt.

Als dit niet helpt, dan helpt het als je vertelt wat voor systeem je
hebt, enzovoorts. Zonder goede informatie kan niemand je verder helpen
en krijg je de korte antwoorden zoals anderen je al gaven. ;-)

Succes,

Warren