Verwisselbare schijven (USB)

Patrick Dersjant pdersjant op gmail.com
Ma Aug 6 16:04:18 UTC 2007

Hallo lijst-leden,

sinds een jaar gebruik ik met alle tevredenheid Ubuntu. Zo tevreden zelfs
(na eerdere ervaringen met achtereenvolgens RedHat, Mandrake en SuSE) dat ik
op mijn nieuwe computer geheel windows-loos door het leven ga. En het bevalt
goed!

Nu mijn vraagje: ik gebruik een aantal USB-harde schijven voor het
wegschrijven van gegevens die ik minder vaak gebruik, en als backup-media
voor het geval er iets misgaat. Die schijven zijn nu gewoon
FAT-geformatteerd. Mij lijkt dat niet optimaal. Maar met de diverse keuzes
aan bestandssystemen weet ik mij geen raad wat gezien het gebruik nou het
beste formaat is om voor verwisselbare schijven te gebruiken. Voor de
volledigheid: de schijven hoeven vanuit Windows-computers niet benaderd te
kunnen worden, alleen vanuit Linux. Dus waar kies ik nou het beste voor:
ext-3, ext-2, reiser, jfs, xfs, ...?

Groetjes

Patrick