Onderwerp : Defragmenteren windowsschijf (on)voldoende?

Auteur : Joop B. Buker
E-mail : info op joelassist.nl
Datum : Wo Sep 27 13:31:17 BST 2006

Omdat het via internet ophalen van Ubuntu niet helemaal vlekkeloos
verliep heb maar de cd aangevraagd. Die is na lang wachten nu net
aangekomen, dus gaat binnenkort, als volslagen newbie, de duik in het
diepe beginnen.

Eerst wil ik Dapper installeren op een wat oudere pc (met twee drives
die ik nu voornamelijk als back-up medium gebruik) waar ik het naast
window 98 in een aparte partitie wil zetten. Als het allemaal naar
tevredenheid werkt ook op een pc naast windows xp (ook met twee hd's).

Ter voorbereiding heb ik de betreffende harde schijven onder windows
gedefragmenteerd.

Win XP - Bij win xp zie ik dan dat het resultaat is dat de meeste
bestanden mooi (links op de voortgangsbalk) bij de niet verplaatsbare
bestanden bij elkaar gezet worden. Echter een klein aantal blijft in de
tweede helft (rechter deel van de voortgangsbalk) aanwezig. Dat
verandert niet als ik de defragmentatie nogmaals uitvoer. Kan iemand mij
zeggen hoe ik die kan verplaatsen (ik weet dus niet om welke bestanden
het gaat, ik zie slechts streepjes), zodat ik de hele tweede helft van
de harddisk vrij wordt om voor Dapper te gebruiken?

Win 98 - Na het defragmenteren wordt je niet ge´nformeerd over hoe de
bestanden over de hd zijn verdeeld. Maar gezien bovenstaande over xp
vrees ik dat ze ook niet allemaal aan het begin zullen staan. Ik kan dat
niet nagaan. Kent iemand een programma (onder 98) die dat wel laat zien.
Ook op deze pc met 98 zal ik dus w.s. bestanden moeten verplaatsen. Hoe
moet dat?

Dit alles om het risico op verlies van gegevens zo klein mogelijk te
maken. Ik neem aan dat meer mensen bij het overstappen naar Ubuntu tegen
dit probleem zijn gelopen, kan er echter niets over vinden op de site.

Ik hoor graag suggesties en bedankt.

Joop