Herinstalleren, Home partitie exact behouden.

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Wo Sep 6 18:33:09 UTC 2006

Op wo, 06-09-2006 te 20:09 +0200, schreef Adrian Buyssens:
> Is /home echt bruikbaar voor verschillende distro's tegelijk?
> Dus ik kan probleemloos dezelfde /home gebruiken voor Zenwalk, Fedora
> en Ubuntu?

In theorie wel, in de praktijk kunnen er enkele "verkeersdrempels" zijn,
zoals Bart al deels uitlegde.  ;-)

Mogelijke problemen:
      * je uid ("gebruikersnummer") moet hetzelfde zijn in alle
        distro's, zoniet heb je plots geen rechten meer om je eigen
        bestanden te lezen of schrijven (wat bij configuratiebestanden
        natuurlijk het opstarten kan vermijden, ook van GNOME of KDE
        bijvoorbeeld)
      * verschillen tussen verschillende versies van hetzelfde
        programma, meer bepaald als de configuratiebestanden ervan met
        elkaar conflicteren (programmeurs horen dat te vermijden maar
        soms komen zo'n problemen toch voor)
      * er kunnen natuurlijk ook problemen zijn met documenten als de
        mogelijkheden van de versies in verschillende distro's niet
        overeen komen (maar dat zal normaal geen problemen geven met het
        opstarten)

Vooral het eerste punt is zeer belangrijk (de "eerste gewone gebruiker"
begint bij verschillende distro's vaak vanaf een verschillend punt), het
tweede kan in bepaalde gevallen (die in feite bugs zijn) ook problemen
geven, het derde punt zou ik me niet zo erg druk om maken.

--
Jan Claeys