ubuntu-nl Digest, Volume 22, Nummer 1

Patrick Coeman patrick.coeman op 171.be
Ma Sep 4 20:48:21 UTC 2006

FD-Computers schreef:
> Dat is zeker waar, MAAR : je moet ook rekening houden dat je voor
> sommige richtingen echt MS Office nodig hebt. Ja tuurlijk kan alles ook
> met OpenOffice.Org. Ik kan me niet indenken dat je in de richting

Mijn dochter volgt de richting kantoor/verkoop en ik heb, met de bijna
aan haar pensioen toezijnde juf op een open oudercontact de volgende
vraag gesteld: "toen u vroeger dactylo gaf aan de klas, konden uw
studenten dan enkel werken op een Olivetti machine of een IBM
machine???". Neen natuurlijk, ze leerden to halverwege de 90ties eerstr
werken op een ouwe electrische machine, en later werden het de gekende
'bollekes IBM's' en nog later op machines met geheugen, merken waren
onbelangrijk. Uiteindelijk gaf ze toe wat we allemaal weten: 'maar
iedereen heeft toch MS-Office', ja repliceerde ik, maar alleman met een
geldige gebruikslicentie of door de school gedreven tot illegaal
copieren???' Toen ik vroeg wie er allemaal thuis een geldige licentie
had was dat 1/3de van de ouders...
> kantoor zit en word of excel tot in de puntjes leert en geen excel thuis
> op uw pc staan hebt. Je moet gewoon alle oefeningen kunnen maken met het
> packet die geleerd word in de school. In de school geen OOo voor die
> specifieke richtingen ook geen OOo thuis ! Je moet het zo zien als in
> het school met het wiskundig programma Mathematics werkt moet je uw
> oefeningen ook niet indienen in een ander programma.

En dan krijg je het fenomeen dat mijn zoon programmeren kreeg in het 3de
ASO economie-wiskunde in Turbopascal. Aangeleverd op 2 diskettes: eentje
MS-Dos 6.* en eentje Turbopascal. Anno 2003 was dat lachen, gieren,
brullen. Terug een diskdrive slopen en installeren voor een
schoolcursus... Want in de 15j dat die leerkracht programmeren gaf was
er voor ASO leerkrachten wiskunde geen enkele bijkomende opleiding gegeven.

Voor de Nederlanders: ASO is zoiets als algemeen vormend onderwijs,
bedoeld op klaarstomen op het doorstromen naar de hoge school of unief.
Ik ken de NLse tegenhangers van ons onderwijs niet.

> Wat wel kan is dat je in een normale richting zit, waar je dus geen
> apparte lessen word of excel krijgt maar je toch uw werken getypt moet
> indienen, je toch perfect met OOo en linux kan werken.
En dan verlangt de industrie dat de school all-round geschoolde
leerlingen levert...

--
Patrick Coeman

171.be
ICT consulting & beveiliging - Informatiebeveiliging naar ISO-17799 - openbron en openstandaarden - GNU Linux, OpenBSD, FreeBSD
BTW / Ondernemingsnummer: BE-0868.969.748, Bredestraat 171 - 2620 Hemiksem, Tel:0476 959505 & 03 8777998
www.171.be - www.171hosting.be