backup boot-partitie

Dennis van Dok dvandok op quicknet.nl
Zo Nov 19 20:03:18 UTC 2006

Amedee Van Gasse schreef:
> Op zaterdag 18-11-2006 om 11:29 uur [tijdzone +0100], schreef Maikel
> Steneker:

Dat geldt ook voor systemen met maar één harde schijf.  Dat heeft niet
zozeer met de bootpartitie te maken alswel met het feit dat je kernel op
een kapotte schijf staat.

Dit moet wel te doen zijn, ook zonder software raid. In principe is er
voor het starten van je systeem maar weinig nodig:
(1) een bootloader (grub)
(2) een kernel
(3) een systeempartitie

In jouw geval staat de systeempartitie al op de tweede schijf, dus heb
je alleen nog een bootloader nodig en een kernel. Als je zorgt dat Grub
ook naar /dev/hdb een bootloader wegschrijft (dat hoeft maar eenmalig)
en als je bij kernel-upgrades de nieuwe spullen ook even op de /boot
directory van je tweede schijf zet zit je wel goed. Heb je ook geen geen
raid nodig, en je kunt het makkelijk testen door tijdelijk je
biosinstelling aan te passen.

Bedenk dat je (1) en (2) ook al gratis krijgt op je installatie CD.

Groetjes,

Dennis van Dok

--
D.H. van Dok (dvandok op quicknet.nl)