Onderwerp : backup boot-partitie

Auteur : Amedee Van Gasse
E-mail : amedee op amedee.be
Datum : Za Nov 18 12:38:19 GMT 2006

Op zaterdag 18-11-2006 om 11:29 uur [tijdzone +0100], schreef Maikel
Steneker:
> Goedenmorgen,
>
> Ik ben van plan een aparte boot-partitie te maken op één van de twee
> harde schijven in mijn computer.
>
> Stel dat die schijf dus een keer crasht, dan kan de computer niet meer
> opstarten.
>
> Nu wil ik op mijn tweede harde schijf dus (als dat kan) een kopie van
> de bootpartitie hebben. De bedoeling is dan dat als ik mijn eerste
> harde schijf uit de computer zou halen en in het bios zou aangeven dat
> ik wil opstarten van de tweede harde schijf de computer (in ieder
> [...]

Ik zou zeggen, ja, want ik doe dat ook zo.
Ik heb namelijk mijn /boot gemirrord in een software raid (raid 1 =
mirror)
dus /dev/sda1 en /dev/sdb1 vormen samen /dev/md0. Die als ext2
formatteren, mounten als /boot, en klaar.
Dank zij raid moet je je er geen zorgen meer over maken of beide /boot
partities wel gelijk zijn.

Ik weet alleen even niet meer de uitleg, maar zoek even op de Ubuntu
community wiki naar "raid", je zal het dan wel vinden.

--
Amedee