Xgl/Compiz/Beryl/Expocity
Wesley S.
profox op ubuntu-nl.org
Di Nov 14 12:45:12 UTC 2006
2006/11/14 // Peter Poeliejoe <p.poeliejoe op gmail.com>
>
> Hoi,
>
> na een hoop zoeken, en de nodige tests waarvan geen enkele volledig
> gelukt:
> Is er een status te geven aan, of iets zinvols te zeggen over
> Xgl/Compiz/Beryl/Expocity?
> Is er een goede werkende howto voor Edgy?
Deze wordt regelmatig wel bijgewerkt (omdat Beryl nog volop in ontwikkeling
is)
http://wiki.beryl-project.org/index.php/Install/Ubuntu
Ik wil wel eerst iets verduidelijken.
Als window manager heb je Compiz, Beryl, Metacity...
Standaard in GNOME heb je Metacity, maar Compiz en Beryl (Beryl is een fork
van Compiz) maken dus gebruik van Xgl, Aiglx, nvidia tfp, of beryl copy om
composite effecten mogelijk te maken.
Xgl werkt met Nvidia drivers en Ati fglrx drivers
Aiglx werkt met open source dri drivers (intel i810 + dri, ati radeon + dri)
Nvidia tfp werkt met de 9xxx reeks Nvidia drivers
Beryl copy kan Aiglx vervangen, maar voorlopig is er weinig bekend over wat
Copy precies is en wat ermee mogelijk zal zijn. Copy is gloednieuw en is nog
volop in ontwikkeling.
Bovenop Xgl/Aiglx/etc. draai je dan een window manager zoals Compiz of
Beryl...
Nico heeft het enkele maanden geleden laten zien met Dapper, dus daar
> werkte het in ieder geval op.
Ja, maar vanaf 0.1.3-svn zijn sommige dingen moeilijk te backporten naar
Dapper (zoals Heliodor, de window decorator die metacity themes gebruikt)
Het blijft deels gewoon eye-candy natuurlijk (hoewel expocity erg
> handig kan zijn), maar het is wel één van de zaken waar je een
> windowsgebruiker mee kan overtuigen dat Linux echt geen DOS is.
Exposé is best handig, als je dat bedoelt met Expocity :) In Compiz/Beryl
noemt dit effect: Scale
--
Wesley S. <profox op ubuntu-nl.org>
http://wesley.debianbox.be
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nl/attachments/20061114/ac03226e/attachment.html>
Meer informatie over de Ubuntu-NL
maillijst