Onderwerp : grootte boot-partitie

Auteur : Vincent van Adrighem
E-mail : adrighem op gnome.org
Datum : Zo Nov 5 19:27:07 GMT 2006

On Sat, 4 Nov 2006 18:46:10 +0100
"Maikel Steneker" <maikel.steneker op gmail.com> wrote:

> [...]
> omdat ik het fijn vind om af en toe mijn ubuntu-partitie te verwijderen en
> een helemaal nieuwe installatie te beginnen ben ik van plan een aparte
> home-partitie en een aparte boot-partitie te maken. Ik weet alleen niet hoe
> groot ik de boot-partitie moet maken. Mijn huidige /boot is iets minder dan
> 25 mb groot, maar ik las op een forum dat iemand aanraadde de bootpartitie 1
> gb groot te maken!
>
> Omdat dit toch een behoorlijk verschil is, wil ik graag weten hoe groot de
> partitie moet worden, en wat de aanbevolen grootte is.

1GB is te groot. Dat gaat compleet voorbij aan het nut van een bootpartitie. Ik adviseer altijd ergens tussen de 100 en 200MB. Dan raakt dat niet snel vol.

> Alvast bedankt voor alle hulp.
>
> PS. Maakt het uit in welk bestandssysteem een bootpartitie geformatteerd
> wordt? Ik was van plan om ext3 te gebruiken...

Ik zou geen ext3 gebruiken. Een bootpartitie wordt zelden naar geschreven, enkel van gelezen. Dus dat journal is volledig zinloos. En dan neemt dat journal direct enkele tientallen MBs in. Zonde van de ruimte op je kleine bootpartitie.

Nu we het er toch over hebben, 5% van de ruimte wordt gereserveerd voor noodgevallen. Dat percentage kun je verkleinen op je bootpartitie. Het is daar toch niet nuttig. Je gebruikt het enkel voor inloggen en dat gebeurt toch op je rootpartitie.

Groetjes,
Vincent