Onderwerp : verwijderen

Auteur : H.J.Bathoorn
E-mail : triade-lists op zeelandnet.nl
Datum : Do Nov 2 09:12:55 GMT 2006

On Thu, 02 Nov 2006 07:18:10 +0100
Daan <Daan1992 op planet.nl> wrote:

> Ik zal het wat duidelijk uitleggen: Doordat mijn pc naar mijn broertje
> gaat moet ubuntu totaal verwijderd worden, dus dat windows gewoon boot,
> ik heb geen win98 cd alleen winxp. Kan ik niet gewoon de partities
> verwijderen of formateren?
>
> Daan

Natuurlijk kan dat, maar wil je de bestaande (zo die er is) werkende XP installatie behouden en wil je enkel de linux partities "terug winnen" of wil je de hele schijf persé als één ntfs partitie voor XP ?

Kun je bij het opstarten via grub de optie XP kiezen of staat er helemaal niks op?
In dat geval is het toch om het even of XP opstart via z'n eigen bootloader of via "grub".
In het laatste geval behoud je tenminste nog je memtest optie en zou je een kleine nood partitie kunnen behouden voor als XP onheroepelijk naar de maan is. :-)

Het probleem is niet jouw uitleg maar het feit dat jij daar ergens een probleem ziet.
Onder normale omstandigheden is terugdraaien geen enkel punt, dus waar zit nu de moeilijkheid cq. wat wordt er niet begrepen.

Als XP draaiend op die doos staat is de oplossing: met fdisk de linux partities 'deleten' en daarna via XP formateren. Dat levert dan een extra HD op voor XP, het vergroten van de bestaande XP partitie is niet echt aan te raden. Het al of niet herstellen van de XP bootloader in de mbr is een kwestie van smaak maar zeker geen zwarte magie.

anders gewoon XP opnieuw installeren en de hele schijf laten pakken.

--

Good luck,
HarM.