partities manupileren in Kubuntu?

Vincent van Adrighem adrighem op gnome.org
Zo Mrt 26 00:57:13 UTC 2006

Op Sat, 25 Mar 2006 11:46:56 +0100 (CET)
schreef "Wouters Stan" <stan.wouters op khlim.be>:

> Beste Kubuntu gebruikers,
>
> Tijdens de installatie van Kubuntu 5.10 naast win98 ben ik een stuk
> (20 GB) van de Fat32 partitie kwijtgeraakt. Dit kwam doordat ik de
> handmatige partitie-aanwijzer tijdens de installatie van Kubuntu
> eerst niet doorhad. Nu wil ik de partitie terug opnemen als Fat32.
> Welk programma in Kubuntu gebruik ik daar best voor, zonder
> gegevens te verliezen?

Niet om het een of ander hoor, maar je kunt beter gparted gebruiken.
Is misschien niet QT-gebaseerd en heeft dus een iets ander uiterlijk,
maar is wel beter ontwikkeld.

> In Konqueror kan ik bestanden aanpassen als root (acties - edit as
> root), door mijn eigen login paswoord in te typen. Als ik echter in
> een terminal als su (superuser) wil werken, neemt hij mijn paswoord
> niet aan. Welk paswoord moet ik dan invullen?

een niet bestaand wachtwoord (het is wachtwoord, niet paswoord). Met
sudo su kan het wel. Je kunt trouwens ook direct sudo <opdracht>
intikken.

Groetjes,
Vincent