programma's opnemen in het menu

Martijn Vermaat mvermaat op cs.vu.nl
Do Mrt 2 20:24:15 UTC 2006

> In dit laatste geval: is er (zijn er) een extensie(s) (de extensie sh is
> sowieso goed?) die bruikbaar zijn? Bij mij is het bijna steeds een
> 'trial and error' gedoe.
>
> Zoals nu, met het rss2email program. Welk python bestand moet ik in
> godsnaam opgeven?

Een simpele gok die in veel gevallen werkt:

Open een terminal, type (het eerste deel van) de
naam van het programma in en duw op <tab> om de
naam 'af te maken'. Duw eventueel op <enter> zodat
je zeker weet dat dit commando is wat je zoekt.

(Als je het absolute pad naar het commando wilt
weten kan dat met 'which [commando]', maar dat heb
je denk ik niet nodig in een menu entry; het is
wel iets netter.)

Over het algemeen installeren programma's
overigens wel een schone uitvoerbare naam, dus
zonder een .py of .sh postfix, meestal zul je daar
dus niet echt iets mee te maken hebben.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science