afspelen

Mark Van den Borre mvdborre op gmail.com
Di Jun 20 08:55:01 UTC 2006

On 6/20/06, Jaap <jaap op deelstra.dosgg.nl> wrote:
> Ik probeer een muziek CD af te spelen en dat lukt niet niet meer. Ik
> werk met versie 5.10. De foutmelding luidt dat ALSA al in gebruik is. Er
> draait echter geen ander programma. Bij het opstarten krijg ik wel een
> geluid. Ik heb bij systeem/voorkeuren/multimedia selecteren een ander
> systeem proberen te selecteren, maar ik krijg het niet werkend.
> Wie weet de oplossing?
Ik zit momenteel niet achter een Ubuntu-bak, maar het volgende kan
helpen. Misschien kan het in Ubuntu via een menu. Ik weet het niet.
* Open een terminal. (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal)
* Voer volgend commando uit: gstreamer-properties
* Kies bij uitvoer voor "ESD -  Enligntenment Sound Daemon"

Resultaat hiervan is dat al wat vroeger rechtstreeks naar je
geluidskaart ging (via ALSA) nu eerst langs ESD passeert. ESD kan
beter overweg met meerdere programma's die je geluisdkaart gebruiken.
Opgelet wel, enkele programma's (audacity bijvoorbeeld) ondersteunen
geen ESD!

Mark
--
Mark Van den Borre