Dual monitor

Vincent van Adrighem adrighem op gnome.org
Za Jul 22 07:21:31 UTC 2006

Op Fri, 21 Jul 2006 11:15:47 +0200
schreef Adrian Buyssens <abhowitzer op gmail.com>:

> Ik geloof dat je daarvoor cinerama hebt..(Zie die naam altijd in een
> xorg.conf staan bij dual-monitor stellingen)
> Weet er zelf niet echt iets van, alleen die naam komt me in het
> hoofd.
Xinerama is een manier om twee monitoren te gebruiken ja. Maar dat is
slechts een optie in xorg.conf.

Het kan zeker wel (ik heb een tijdje met 4 monitoren van 4
videokaarten gewerkt) maar het vereist enig handmatig ingrijpen in de
configuratiebestanden. Met name /etc/X11/xorg.conf. Kijk bijvoorbeeld
hier hoe je zoiets zou doen:
http://www.paralipsis.org/2006/01/enabling-xinerama-in-ubuntu/

Je kunt het beste eerst even een backup maken. Als je het verknoeit
kom je namelijk niet meer in de grafische modus en zul je in
tekstmodus eerst het probleem moeten verhelpen (een backup
terugzetten is dan het eenvoudigste).

Het wordt lastig wanneer je meerdere monitoren op 1 videokaart hebt.
Je zult dan via videokaartopties moeten aangeven hoe je meerdere
monitoren hebt aangesloten. Dit hangt af van je driver. De oplossing
zou dus anders zijn voor NVIDIA dan voor ATi, of voor Intel chips.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is dus: Heb ik meerdere
videokaarten die ik samen wil laten werken, of wil ik meerdere
monitoren op 1 videokaart gebruiken? En zo ja, welke chips heb ik dan
op mijn videokaart zitten (een opdracht als 'lspci' in een terminal
vertelt je dat)?

Groetjes,
Vincent

P.S. Welkom bij Ubuntu en Linux trouwens.