dvi versus analoog
Jos Herni
jos.herni op gmail.com
Vr Dec 29 17:45:37 UTC 2006
Jan Claeys schreef:
> Op vrijdag 29-12-2006 om 06:28 uur [tijdzone +0100], schreef Martijn van
> de Streek:
>> DVI is digitaal, dan maakt refresh (bijna) niet meer uit. 60Hz is ruim
>> voldoende voor de meeste LCD's, en blijkbaar kondigt jouw LCD dat ook
>> aan op de DVI-poort.
>
> Een LCD werkt zelfs altijd op dezelfde "herhaalfrequentie", dacht ik?
>
> De mijne kondigt alleszins ook alleen maar 60 Hz aan, zelfs via een
> analoge uitgang (al zit er op de analoge ingang vermoedelijk wel een
> circuit dat overweg kan met andere frequenties--desnoods door gewoon
> "frames" te laten vallen).
Toch klopt dat niet. Mijn IIyama 431 S heeft een sync frequentie van:
H:24,0-80,0kHz
V:55-75Hz
Via een analoge (en andere video kaart) had ik een 80kHz-75Hz.
instelling. De monitor werd met analoge aansluiting ook gewoon herkend.
Nu het met een andere kaart (ook NVIDIA) en dvi is verbonden wordt zowel
kaart als monitor niet meer herkend en is ondanks een aangepaste
xorg.conf de werkelijke sync. frequentie H:64kHz-V:60 Hz. En soms (bij
b.v. een spelletje als Planet Pinquin Racer (voor fps meting) zakt H:
weg naar 34!!
Vandaar mijn vraag of constateringen komen door de dvi connectie.
--
/Jos
Herrie van Herni: http://www.herni.net
Linux op mijn desktop: http://www.digiplace.nl
Meer informatie over de Ubuntu-NL
maillijst