Onderwerp : dvi versus analoog

Auteur : Jan Claeys
E-mail : ubuntu op janc.be
Datum : Vr Dec 29 20:21:08 GMT 2006

Op vrijdag 29-12-2006 om 18:45 uur [tijdzone +0100], schreef Jos Herni:

> Toch klopt dat niet. Mijn IIyama 431 S heeft een sync frequentie van:
>
> H:24,0-80,0kHz
> V:55-75Hz
>
> Via een analoge (en andere video kaart) had ik een 80kHz-75Hz.
> instelling. De monitor werd met analoge aansluiting ook gewoon herkend.

Waarom je monitor niet herkend wordt (wat bedoel je daarmee precies?)
weet ik niet, maar die cijfers zijn mogelijk gewoon de waarden die de
analoge VGA "decoder" ondersteunt, en niet de frequentie waarmee pixels
op het LCD-scherm veranderd kunnen worden.

> Nu het met een andere kaart (ook NVIDIA) en dvi is verbonden wordt zowel
>   kaart als monitor niet meer herkend en is ondanks een aangepaste
> xorg.conf de werkelijke sync. frequentie H:64kHz-V:60 Hz. En soms (bij
> b.v. een spelletje als Planet Pinquin Racer (voor fps meting) zakt H:
> weg naar 34!!

PPR zet je resolutie lager, dacht ik?  Dan is dat dus normaal: als
'V' (in feite de beeldherhaalfrequentie) hetzelfde blijft, dan is
'H' (de snelheid waarmee "pixels" doorgestuurd worden) afhankelijk van
het aantal lijnen & pixels.

--
Jan Claeys