Onderwerp : 64bit

Auteur : Jan Claeys
E-mail : ubuntu op janc.be
Datum : Zo Dec 24 14:21:48 GMT 2006

Op zondag 24-12-2006 om 10:16 uur [tijdzone +0100], schreef Bart:
> AMD64 is de versie voor 64 bits AMD processoren,

Nee, amd64 is de naam die Linus toegekend heeft aan de x86-64
architectuur, de "achterwaarts-compatibele" 64-bits-uitbreidingen op de
IA32 architectuur dus, en aangezien die uitbreiding "uitgevonden" is
door AMD en oorspronkelijk met de amd64 codenaam aangeduid werd.

> voor pentium zou ik IA64 verwachten,

IA64 is de Titanium-architectuur, en die is absoluut neit compatibel met
de IA32 (x86) architectuur.  (Het is een nieuw ontwerp dat deels
afgeleid werd van de DEC Alpha en HP PA-RISC architecturen.)

> maar zie de iso's hiervoor niet op de mirrors staan.

Ik denk dat er enkel onofficiŽle ISOs zijn voor IA64 (zie de "ports"
directory op je favoriete mirror).

> Is het dan voor de Pentium chips ook nodig AMD64 te gebruiken? (zullen
> ze blij zijn met de naam ;-))

Tja, dat zijn ze ook niet echt bij Intel, maar Linus heeft gezegd dat
hij geen zin had om die naam overal te veranderen, dat dat veel te veel
werk was...  ;-)

--
Jan Claeys